Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSteenis, L.
dc.contributor.authorPerquin, M.F.
dc.date.accessioned2015-07-27T17:00:43Z
dc.date.available2015-07-27T17:00:43Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20540
dc.description.abstractSamenvatting Achtergrond: In de huidige studie worden de psychometrische eigenschappen van de Nederlandse vertaling van de Ages and Stages Questionnaire III [ASQ-3], een screeningsinstrument dat ingevuld wordt door ouders, onderzocht. Hierbij wordt gekeken hoe sensitief en specifiek de ASQ-3 taalachterstanden bij kinderen opspoort, waarbij de ASQ-3 vergeleken wordt met de veel gebruikte diagnostische instrumenten: de Schlichting Taalproductie en Schlichting Taalbegrip. Tevens wordt onderzocht of de ASQ-3 beter voor jongens of meisjes signaleert. Methode: De onderzoeksgroep bestond uit 95 kinderen, waarvan 43 meisjes (45.7%). De leeftijd varieerde van vierentwintig tot en met negenenveertig maanden (M = 32.38; SD = 5.09). Enkel het domein ‘Communicatie’ van de ASQ-3 is vergeleken de twee Schlichting tests. Resultaten: Het communicatiedomein van de ASQ-3 beschikt over een zwakke correlatie met de Schlichting Taalproductie (r = .30) en de Schlichting Taalbegrip (r = .23). De sensitiviteit van de ASQ-3 is lager dan 70%, terwijl de specificiteit boven 70% ligt bij een afkappunt van zowel 1SD als 2SD. Tevens worden sekseverschillen voor de ASQ-3 gevonden voor sensitiviteit en specificiteit. Conclusie: ASQ-3 en beide Schlichting tests bleken niet dezelfde proportie participanten met een achterstand te signaleren bij afkappunten van 1 en 2SD. De ASQ-3 typeerde meer kinderen met een taalachterstand dan beide Schlichting tests. De ASQ-3 lijkt hierdoor niet geschikt als signaleringsinstrument voor het correct identificeren van taalachterstanden. Daarentegen is de ASQ-3 geschikt voor het identificeren van afwezigheid van taalachterstanden. Onderzoek is nodig voor verschillende normgroepen bij de ASQ-3 voor jongens en meisjes.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent374093
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe rol van een screeningsinstrument dat ingevuld wordt door ouders bij het opsporen van taalachterstanden bij jonge kinderen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTaalontwikkeling, ASQ-3, Schlichting Test, sensitiviteit, specificiteit.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record