dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Steenis, L. | |
dc.contributor.author | Perquin, M.F. | |
dc.date.accessioned | 2015-07-27T17:00:43Z | |
dc.date.available | 2015-07-27T17:00:43Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20540 | |
dc.description.abstract | Samenvatting
Achtergrond: In de huidige studie worden de psychometrische eigenschappen van de Nederlandse vertaling van de Ages and Stages Questionnaire III [ASQ-3], een screeningsinstrument dat ingevuld wordt door ouders, onderzocht. Hierbij wordt gekeken hoe sensitief en specifiek de ASQ-3 taalachterstanden bij kinderen opspoort, waarbij de ASQ-3 vergeleken wordt met de veel gebruikte diagnostische instrumenten: de Schlichting Taalproductie en Schlichting Taalbegrip. Tevens wordt onderzocht of de ASQ-3 beter voor jongens of meisjes signaleert. Methode: De onderzoeksgroep bestond uit 95 kinderen, waarvan 43 meisjes (45.7%). De leeftijd varieerde van vierentwintig tot en met negenenveertig maanden (M = 32.38; SD = 5.09). Enkel het domein ‘Communicatie’ van de ASQ-3 is vergeleken de twee Schlichting tests. Resultaten: Het communicatiedomein van de ASQ-3 beschikt over een zwakke correlatie met de Schlichting Taalproductie (r = .30) en de Schlichting Taalbegrip (r = .23). De sensitiviteit van de ASQ-3 is lager dan 70%, terwijl de specificiteit boven 70% ligt bij een afkappunt van zowel 1SD als 2SD. Tevens worden sekseverschillen voor de ASQ-3 gevonden voor sensitiviteit en specificiteit. Conclusie: ASQ-3 en beide Schlichting tests bleken niet dezelfde proportie participanten met een achterstand te signaleren bij afkappunten van 1 en 2SD. De ASQ-3 typeerde meer kinderen met een taalachterstand dan beide Schlichting tests. De ASQ-3 lijkt hierdoor niet geschikt als signaleringsinstrument voor het correct identificeren van taalachterstanden. Daarentegen is de ASQ-3 geschikt voor het identificeren van afwezigheid van taalachterstanden. Onderzoek is nodig voor verschillende normgroepen bij de ASQ-3 voor jongens en meisjes. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 374093 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De rol van een screeningsinstrument dat ingevuld wordt door ouders bij het opsporen van taalachterstanden bij jonge kinderen | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Taalontwikkeling, ASQ-3, Schlichting Test, sensitiviteit, specificiteit. | |
dc.subject.courseuu | Orthopedagogiek | |