View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een studie naar het motivatieprofiel van honoursstudenten.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Heezemans 3566749.pdf (882.7Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Heezemans, R.J.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De Nederlandse overheid heeft de ambitie om als kenniseconomie in de top vijf van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) te komen. Om dat te veranderen worden op universiteiten honoursprogramma’s ontwikkeld om gemotiveerde en talentvolle studenten meer uit te dagen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat intrinsieke motivatie een belangrijke factor is voor studiesucces, maar er is nog weinig onderzoek gedaan naar studiemotivatie onder studenten van honoursprogramma’s. In dit onderzoek is onderzocht hoede motivatieprofielen van studenten van het Von Humboldt college eruit zien. In het onderzoek is gebruik gemaakt van een mixed-method design voor het opstellen van motitvatie profielen. Studenten zijn aan de hand van de Academic Self-Regulation Scale-vragenlijst verdeeld over de verschillende typologieën uit de Self-determination theory. Aan de vragenlijst hebben (N=57) participanten mee gedaan. Middels een clusteranalyse zijn de participanten verdeeld over drie verschillende clusters. In totaal zijn negen interviews afgenomen om begrip te kregen van de motivatie van honoursstudenten. Op basis van de clusters en interviews zijn een drietal profielschetsen gemaakt van de student van het Von Humboldt College namelijk; Gedreven-Nadenkende, Bevlogen-Geestdriftige Resultaatgericht-Onderscheidend. Waarbij een hoge intrinsieke motivatie kenmerkend is voor de gedreven-nadenkende en bevlogen-geestdriftige student. De resultaatgericht-onderscheidende student wordt gekenmerkt door een lagere motivatie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20535
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo