Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKhaled, A.
dc.contributor.advisorOsagie, E.
dc.contributor.authorHeezemans, R.J.A.
dc.date.accessioned2015-07-27T17:00:39Z
dc.date.available2015-07-27T17:00:39Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20535
dc.description.abstractDe Nederlandse overheid heeft de ambitie om als kenniseconomie in de top vijf van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) te komen. Om dat te veranderen worden op universiteiten honoursprogramma’s ontwikkeld om gemotiveerde en talentvolle studenten meer uit te dagen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat intrinsieke motivatie een belangrijke factor is voor studiesucces, maar er is nog weinig onderzoek gedaan naar studiemotivatie onder studenten van honoursprogramma’s. In dit onderzoek is onderzocht hoede motivatieprofielen van studenten van het Von Humboldt college eruit zien. In het onderzoek is gebruik gemaakt van een mixed-method design voor het opstellen van motitvatie profielen. Studenten zijn aan de hand van de Academic Self-Regulation Scale-vragenlijst verdeeld over de verschillende typologieën uit de Self-determination theory. Aan de vragenlijst hebben (N=57) participanten mee gedaan. Middels een clusteranalyse zijn de participanten verdeeld over drie verschillende clusters. In totaal zijn negen interviews afgenomen om begrip te kregen van de motivatie van honoursstudenten. Op basis van de clusters en interviews zijn een drietal profielschetsen gemaakt van de student van het Von Humboldt College namelijk; Gedreven-Nadenkende, Bevlogen-Geestdriftige Resultaatgericht-Onderscheidend. Waarbij een hoge intrinsieke motivatie kenmerkend is voor de gedreven-nadenkende en bevlogen-geestdriftige student. De resultaatgericht-onderscheidende student wordt gekenmerkt door een lagere motivatie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent903952
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen studie naar het motivatieprofiel van honoursstudenten.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSelf-determination theory; intrinsieke en extrinsieke motivatie; honoursstudenten; motivatieprofiel
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record