De Rol van Intergeneratie Leren bij het verhogen van Leermotivatie van Werknemers
Summary
Professionaliseren speelt binnen veel organisaties een prominente rol. Om een continue ontwikkeling te bewerkstelligen is het voor organisaties van belang zicht te krijgen op de leermotivatie van werknemers en factoren die hierop van invloed zijn. Dit onderzoek richt zich op de leermotivatie en de rol van intergeneratie leren [IGL]. IGL kan gezien worden als een vorm van leren van en tussen generaties. Allereerst is de relatie tussen leeftijd en leermotivatie van werknemers onderzocht. Aanvullend werd onderzoek gedaan de rol van IGL bij het verhogen van leermotivatie. De data zijn verzameld binnen onderwijs-, zorg- en overheidssectoren middels een online digitale vragenlijst. Uiteindelijk hebben 207 werknemers deelgenomen aan het onderzoek. Leeftijd bleek niet significant gerelateerd aan de autonome en gecontroleerde leermotivatie van werknemers. Het interactie-effect van leeftijd en IGL op gecontroleerde en autonome leermotivatie werden beiden niet significant bevonden. Er werden wel aanwijzingen gevonden voor een mogelijk indirecte relatie tussen IGL en autonome en gecontroleerde leermotivatie. IGL bleek positief gerelateerd aan affectieve betrokkenheid. Ook werd een significant resultaat gevonden voor de relatie tussen affectieve betrokkenheid en beiden vormen van leermotivatie. De implicaties en suggesties voor vervolgonderzoek worden in de discussie besproken.