View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Netwerkleren in het mytylonderwijs.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Gerats 3512665.pdf (693.4Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Gerats, K.E.H.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Diverse onderzoeken naar netwerkleren in het basisonderwijs tonen aan dat netwerkleren een krachtige manier is om de professionele ontwikkeling van leerkrachten te stimuleren. Onderzoek naar netwerkleren in het mytylonderwijs is in het verleden echter uitgebleven. Doordat het mytylonderwijs onderscheid maakt in diverse leerstromingen, kan netwerkleren hier op vier verschillende manieren plaatsvinden. Aan de hand van de randvoorwaarden voor netwerkleren: vertrouwen, sociale cohesie, praktijkgerichtheid, het creëren van een overkoepelende identiteit en diversiteit, wordt in dit onderzoek antwoord gegeven op de vraag: In hoeverre zijn de randvoorwaarden voor netwerkleren van invloed op de verwachting van leerkrachten in het mytylonderwijs dat netwerkleren binnen of tussen de leerstromingen op de eigen mytylschool en binnen of tussen de leerstromingen met andere mytylscholen een bijdrage levert aan hun professionele ontwikkeling? Door middel van een vragenlijst en een aanvullende extra vraag zijn 12 leerkrachten geselecteerd als participant voor deelname aan de semigestructureerde interviews. Uit de resultaten is gebleken dat ongeacht de voorkeur die de leerkrachten dragen voor netwerkleren in het mytylonderwijs, alle leerkrachten verwachten dat netwerkleren een positieve bijdrage levert aan hun professionele ontwikkeling. De randvoorwaarde vertrouwen is hier het meest van invloed op, gevolgd door de randvoorwaarden praktijkgerichtheid en sociale cohesie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20529
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo