HET EFFECT VAN EEN IMPLICIETE COMPUTERTRAINING OP DE VIJANDIGE INTERPRETATIE VAN GEZICHTEXPRESSIES EN DE INVLOED VAN CALLOUSUNEMOTIONAL TRAITS.
Summary
E en afwijkende sociale informatieverwerking, zoals het
hanteren van een vijandige interpretatiestijl, kan leiden
tot agressief gedrag bij kinderen. Deze studie test de
effectiviteit van een computertraining, die tracht op een
impliciete wijze de vijandige interpretatie van ambigue
gezichtsexpressies te verminderen. Daarnaast wordt
gekeken naar de invloed van callous unemotional traits
(CU-trekken) op de interpretatie van ambigue expressies
en op de effectiviteit van de computertraining. Een totaal
van 59 kinderen (M = 11.89 jaar) die speciaal onderwijs
volgen, hebben gedurende drie dagen de
computertraining ondergaan. Uit de resultaten blijkt dat
kinderen na de computertraining een ambigue
gezichtsexpressies minder vijandig interpreteren. CU- trekken
blijken geen invloed te hebben op de
interpretatie van ambigue gezichtsexpressies en op de
effectiviteit van de computertraining. Het onderzoek laat
zien dat effecten in een zeer korte tijdsspanne kunnen
worden bereikt en niet afhangen van bewuste omzetting
van cognities. Vervolgonderzoek zal moeten uitwijzen of
dit ook tot een afname van agressie leidt.