View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        HET EFFECT VAN EEN IMPLICIETE COMPUTERTRAINING OP DE VIJANDIGE INTERPRETATIE VAN GEZICHTEXPRESSIES EN DE INVLOED VAN CALLOUSUNEMOTIONAL TRAITS.

        Thumbnail
        View/Open
        Oosterman, A.pdf (253.2Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Oosterman, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        E en afwijkende sociale informatieverwerking, zoals het hanteren van een vijandige interpretatiestijl, kan leiden tot agressief gedrag bij kinderen. Deze studie test de effectiviteit van een computertraining, die tracht op een impliciete wijze de vijandige interpretatie van ambigue gezichtsexpressies te verminderen. Daarnaast wordt gekeken naar de invloed van callous unemotional traits (CU-trekken) op de interpretatie van ambigue expressies en op de effectiviteit van de computertraining. Een totaal van 59 kinderen (M = 11.89 jaar) die speciaal onderwijs volgen, hebben gedurende drie dagen de computertraining ondergaan. Uit de resultaten blijkt dat kinderen na de computertraining een ambigue gezichtsexpressies minder vijandig interpreteren. CU- trekken blijken geen invloed te hebben op de interpretatie van ambigue gezichtsexpressies en op de effectiviteit van de computertraining. Het onderzoek laat zien dat effecten in een zeer korte tijdsspanne kunnen worden bereikt en niet afhangen van bewuste omzetting van cognities. Vervolgonderzoek zal moeten uitwijzen of dit ook tot een afname van agressie leidt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20518
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo