Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHiemstra, W.
dc.contributor.advisorRaaijmakers, M.
dc.contributor.authorOosterman, A.
dc.date.accessioned2015-07-27T17:00:29Z
dc.date.available2015-07-27T17:00:29Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20518
dc.description.abstractE en afwijkende sociale informatieverwerking, zoals het hanteren van een vijandige interpretatiestijl, kan leiden tot agressief gedrag bij kinderen. Deze studie test de effectiviteit van een computertraining, die tracht op een impliciete wijze de vijandige interpretatie van ambigue gezichtsexpressies te verminderen. Daarnaast wordt gekeken naar de invloed van callous unemotional traits (CU-trekken) op de interpretatie van ambigue expressies en op de effectiviteit van de computertraining. Een totaal van 59 kinderen (M = 11.89 jaar) die speciaal onderwijs volgen, hebben gedurende drie dagen de computertraining ondergaan. Uit de resultaten blijkt dat kinderen na de computertraining een ambigue gezichtsexpressies minder vijandig interpreteren. CU- trekken blijken geen invloed te hebben op de interpretatie van ambigue gezichtsexpressies en op de effectiviteit van de computertraining. Het onderzoek laat zien dat effecten in een zeer korte tijdsspanne kunnen worden bereikt en niet afhangen van bewuste omzetting van cognities. Vervolgonderzoek zal moeten uitwijzen of dit ook tot een afname van agressie leidt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent259345
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHET EFFECT VAN EEN IMPLICIETE COMPUTERTRAINING OP DE VIJANDIGE INTERPRETATIE VAN GEZICHTEXPRESSIES EN DE INVLOED VAN CALLOUSUNEMOTIONAL TRAITS.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsgezichtsexpressies, SIP-model, vijandige interpretatiestijl, callous-unemotional traits
dc.subject.courseuu201401Kinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record