View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen meertaligheid en cognitieve controle bij Nederlandse kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Margadant, D-4252594.pdf (211.3Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Margadant, D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De executieve functies zijn van belang voor het schoolsucces van kinderen. Er wordt veelvuldig onderzoek gedaan naar de potentiële voordelen van meertaligheid op executieve functies die conflicterende informatie kunnen verwerken, ook wel cognitieve controle genoemd. Er zijn aanwijzingen dat meertalige kinderen betere cognitieve controle hebben dan eentalige kinderen, maar er zijn ook studies die dit niet hebben gevonden. Er moet meer onderzoek worden gedaan om duidelijkheid te krijgen over de relatie tussen meertaligheid en cognitieve controle, omdat dit implicaties kan hebben voor de opvoeding en het onderwijs aan jonge kinderen. In deze studie wordt onderzocht of meertalige kinderen die Nederlands als tweede taal leren betere cognitieve controle hebben dan eentalige kinderen. De steekproef bestaat uit 50 meertalige kinderen en 96 eentalige kinderen van 7 en 8 jaar. Er is een multivariate covariantieanalyse (MANCOVA) uitgevoerd, waarbij sociaal-economische status (SES) en leeftijd zijn meegenomen als covariaat. De cognitieve controle is gemeten met een inhibitietaak en een selectieve aandachtstaak. Uit de resultaten blijkt dat er geen significante verschillen zijn tussen de meertalige en eentalige kinderen op cognitieve controle. Een beperking van dit onderzoek is dat er geen rekening is gehouden met de mate van tweetaligheid en de wijze waarop de meertalige kinderen aan beide talen zijn blootgesteld. Er wordt aanbevolen om verder onderzoek te doen naar cognitieve controle bij meertalige kinderen in de Nederlandse context, waarbij deze variabelen worden meegenomen om meer zicht te krijgen op welke factoren invloed hebben op de relatie tussen meertaligheid en cognitieve controle.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20512
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo