Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBoerma, T.
dc.contributor.authorMargadant, D.
dc.date.accessioned2015-07-24T17:00:49Z
dc.date.available2015-07-24T17:00:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20512
dc.description.abstractDe executieve functies zijn van belang voor het schoolsucces van kinderen. Er wordt veelvuldig onderzoek gedaan naar de potentiële voordelen van meertaligheid op executieve functies die conflicterende informatie kunnen verwerken, ook wel cognitieve controle genoemd. Er zijn aanwijzingen dat meertalige kinderen betere cognitieve controle hebben dan eentalige kinderen, maar er zijn ook studies die dit niet hebben gevonden. Er moet meer onderzoek worden gedaan om duidelijkheid te krijgen over de relatie tussen meertaligheid en cognitieve controle, omdat dit implicaties kan hebben voor de opvoeding en het onderwijs aan jonge kinderen. In deze studie wordt onderzocht of meertalige kinderen die Nederlands als tweede taal leren betere cognitieve controle hebben dan eentalige kinderen. De steekproef bestaat uit 50 meertalige kinderen en 96 eentalige kinderen van 7 en 8 jaar. Er is een multivariate covariantieanalyse (MANCOVA) uitgevoerd, waarbij sociaal-economische status (SES) en leeftijd zijn meegenomen als covariaat. De cognitieve controle is gemeten met een inhibitietaak en een selectieve aandachtstaak. Uit de resultaten blijkt dat er geen significante verschillen zijn tussen de meertalige en eentalige kinderen op cognitieve controle. Een beperking van dit onderzoek is dat er geen rekening is gehouden met de mate van tweetaligheid en de wijze waarop de meertalige kinderen aan beide talen zijn blootgesteld. Er wordt aanbevolen om verder onderzoek te doen naar cognitieve controle bij meertalige kinderen in de Nederlandse context, waarbij deze variabelen worden meegenomen om meer zicht te krijgen op welke factoren invloed hebben op de relatie tussen meertaligheid en cognitieve controle.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent216388
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen meertaligheid en cognitieve controle bij Nederlandse kinderen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmeertaligheid, executieve functies, cognitieve controle, inhibitie, selectieve aandacht
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record