Concentratie in het laptoponderwijs: De invloed van motivatie en competentiebeleving bij middelbare scholieren.
Summary
Steeds meer scholen gaan over tot het implementeren van eigen ICT-programma’s, waaronder het ‘Laptop-per-leerling’ concept. Een aantal leerlingen is door het gebruik van de laptop echter eerder afgeleid, doordat de laptop tijdens de les wordt gebruikt voor niet-academische doeleinden. Met een toegepast onderzoek is onder 57 middelbare scholieren met zelf-rapportage vragenlijsten nagegaan of motivatie en competentiebeleving onderliggende factoren zijn die samenhangen met de mate waarin een leerling geconcentreerd is tijdens het gebruik van een laptop in de klas. Het blijkt dat motivatie en concentratie met elkaar samenhangen: hoe gemotiveerder de leerlingen waren om te werken met de lesstof, hoe geconcentreerder zij konden werken op de laptop. Daarnaast hangen competentiebeleving en motivatie met elkaar samen: hoe competenter een leerling zich voelt ten opzichte van de lesstof, hoe gemotiveerder deze leerling is. Er werd geen verband gevonden tussen competentiebeleving en concentratie. Er was dan ook geen sprake van een mediatie-effect.