Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOrobio de Castro, Bram
dc.contributor.advisorSavenije, Annemiek
dc.contributor.authorZwaan, C.R. van der
dc.date.accessioned2015-07-24T17:00:45Z
dc.date.available2015-07-24T17:00:45Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20509
dc.description.abstractSteeds meer scholen gaan over tot het implementeren van eigen ICT-programma’s, waaronder het ‘Laptop-per-leerling’ concept. Een aantal leerlingen is door het gebruik van de laptop echter eerder afgeleid, doordat de laptop tijdens de les wordt gebruikt voor niet-academische doeleinden. Met een toegepast onderzoek is onder 57 middelbare scholieren met zelf-rapportage vragenlijsten nagegaan of motivatie en competentiebeleving onderliggende factoren zijn die samenhangen met de mate waarin een leerling geconcentreerd is tijdens het gebruik van een laptop in de klas. Het blijkt dat motivatie en concentratie met elkaar samenhangen: hoe gemotiveerder de leerlingen waren om te werken met de lesstof, hoe geconcentreerder zij konden werken op de laptop. Daarnaast hangen competentiebeleving en motivatie met elkaar samen: hoe competenter een leerling zich voelt ten opzichte van de lesstof, hoe gemotiveerder deze leerling is. Er werd geen verband gevonden tussen competentiebeleving en concentratie. Er was dan ook geen sprake van een mediatie-effect.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent352776
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleConcentratie in het laptoponderwijs: De invloed van motivatie en competentiebeleving bij middelbare scholieren.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsICT, sociale media, één-laptop-per-leerling, laptoponderwijs, onderwijs, concentratie, motivatie, competentiebeleving, middelbare scholieren.
dc.subject.courseuu201401Kinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record