De invloed van callous-unemotional traits op het kijken naar de ogen, emotieherkenning en afwijzing door klasgenoten bij kinderen
Summary
Kinderen met callous-unemotional traits (CU traits) hebben een verminderd inlevingsvermogen en vertonen meer agressief gedrag dan andere kinderen met een disruptieve gedragsstoornis. Mogelijk hangt de verminderde empathie samen met het minder naar de ogen kijken en heeft dit ook gevolgen voor de sociale aanpassing in de klas. In dit onderzoek wordt middels eye-tracking, zelfrapportage en leerkrachtrapportage onderzocht of kinderen (N = 135, 7 – 13 jaar) van verschillende cluster 4 scholen met CU traits minder naar de ogen kijken, slechter zijn in het herkennen van emoties en meer afgewezen worden door klasgenoten dan kinderen zonder CU traits. Resultaten tonen dat kinderen met CU traits minder naar de ogen kijken bij de emoties boos, blij, bang en verdrietig, slechter zijn in het herkennen van neutrale gezichten en dat zij meer afgewezen worden door klasgenoten. Deze bevindingen kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van effectieve interventies om de negatieve consequenties van CU traits te verminderen.