Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBecht, A.
dc.contributor.advisorOrobio de Castro, B.
dc.contributor.authorNijenhuis, N.
dc.date.accessioned2015-07-24T17:00:42Z
dc.date.available2015-07-24T17:00:42Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20506
dc.description.abstractKinderen met callous-unemotional traits (CU traits) hebben een verminderd inlevingsvermogen en vertonen meer agressief gedrag dan andere kinderen met een disruptieve gedragsstoornis. Mogelijk hangt de verminderde empathie samen met het minder naar de ogen kijken en heeft dit ook gevolgen voor de sociale aanpassing in de klas. In dit onderzoek wordt middels eye-tracking, zelfrapportage en leerkrachtrapportage onderzocht of kinderen (N = 135, 7 – 13 jaar) van verschillende cluster 4 scholen met CU traits minder naar de ogen kijken, slechter zijn in het herkennen van emoties en meer afgewezen worden door klasgenoten dan kinderen zonder CU traits. Resultaten tonen dat kinderen met CU traits minder naar de ogen kijken bij de emoties boos, blij, bang en verdrietig, slechter zijn in het herkennen van neutrale gezichten en dat zij meer afgewezen worden door klasgenoten. Deze bevindingen kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van effectieve interventies om de negatieve consequenties van CU traits te verminderen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent702116
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van callous-unemotional traits op het kijken naar de ogen, emotieherkenning en afwijzing door klasgenoten bij kinderen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCallous-unemotional traits, empathie, emotieherkenning, afwijzing, kind ontwikkeling
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record