View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Concentratie in het laptoponderwijs: directe en mediatie effecten van motivatie en zelfregulatie

        Thumbnail
        View/Open
        Riemens, M.pdf (314.8Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Riemens, M.M.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Laptoponderwijs is een toenemend fenomeen. Naast de positieve kanten van laptoponderwijs zou er mogelijk ook een negatieve kant aan kunnen zitten, namelijk een vermindering van concentratie bij leerlingen. Uit eerdere onderzoeken blijkt dat de motivatie en zelfregulatie van een leerling erg belangrijke factoren zijn voor de concentratie. Tevens blijkt zelfregulatie een belangrijke factor voor motivatie te zijn. Het huidige onderzoek bekeek of de mate van zelfregulatie invloed heeft op de concentratie tijdens het werken met een laptop in de klas, en of dit verband gemedieerd wordt door de motivatie om te werken met de lesstof. Er werden zelfrapportage vragenlijsten ingevuld over concentratie tijdens laptoponderwijs, zelfregulatie en motivatie. De 58 participanten waren tussen de 14 en 15 jaar oud en zaten in de derde klas van HAVO of VWO. Middels een hiërarchische multipele regressieanalyse en een Sobel test zijn de directe- en mediatie-effecten van deze factoren geanalyseerd. In overeenstemming met de verwachtingen en bestaande literatuur blijkt uit de resultaten dat er een positieve correlatie bestaat tussen zelfregulatie en concentratie. In overeenstemming met de verwachting, en nieuw ten opzichte van bestaande literatuur, bleek motivatie de mediator te zijn tussen zelfregulatie en concentratie. Dit laat mogelijk zien dat een hogere mate van zelfregulatie voor een hogere mate van concentratie zorgt, en dat dit gebeurt via de motivatie van leerlingen. Door het verhogen van de zelfregulatie en motivatie zou uiteindelijk de concentratie kunnen verbeteren, wat positief is voor het leerrendement van leerlingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20470
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo