Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOrobio de Castro, Bram
dc.contributor.advisorSavenije, Annemiek
dc.contributor.authorRiemens, M.M.A.
dc.date.accessioned2015-07-21T17:01:16Z
dc.date.available2015-07-21T17:01:16Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20470
dc.description.abstractLaptoponderwijs is een toenemend fenomeen. Naast de positieve kanten van laptoponderwijs zou er mogelijk ook een negatieve kant aan kunnen zitten, namelijk een vermindering van concentratie bij leerlingen. Uit eerdere onderzoeken blijkt dat de motivatie en zelfregulatie van een leerling erg belangrijke factoren zijn voor de concentratie. Tevens blijkt zelfregulatie een belangrijke factor voor motivatie te zijn. Het huidige onderzoek bekeek of de mate van zelfregulatie invloed heeft op de concentratie tijdens het werken met een laptop in de klas, en of dit verband gemedieerd wordt door de motivatie om te werken met de lesstof. Er werden zelfrapportage vragenlijsten ingevuld over concentratie tijdens laptoponderwijs, zelfregulatie en motivatie. De 58 participanten waren tussen de 14 en 15 jaar oud en zaten in de derde klas van HAVO of VWO. Middels een hiërarchische multipele regressieanalyse en een Sobel test zijn de directe- en mediatie-effecten van deze factoren geanalyseerd. In overeenstemming met de verwachtingen en bestaande literatuur blijkt uit de resultaten dat er een positieve correlatie bestaat tussen zelfregulatie en concentratie. In overeenstemming met de verwachting, en nieuw ten opzichte van bestaande literatuur, bleek motivatie de mediator te zijn tussen zelfregulatie en concentratie. Dit laat mogelijk zien dat een hogere mate van zelfregulatie voor een hogere mate van concentratie zorgt, en dat dit gebeurt via de motivatie van leerlingen. Door het verhogen van de zelfregulatie en motivatie zou uiteindelijk de concentratie kunnen verbeteren, wat positief is voor het leerrendement van leerlingen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent322442
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleConcentratie in het laptoponderwijs: directe en mediatie effecten van motivatie en zelfregulatie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuu201401Kinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record