View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Exploratie, Sociaal-Communicatieve - en Taalvaardigheden bij Jonge Kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Verbree, S-3673146.pdf (141.9Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Verbree, S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Vanuit de embodiment-theorie, welke stelt dat cognitie ontstaat in de interactie van een persoon met de omgeving, zijn er aanwijzingen dat exploratie invloed heeft op sociale interactie en de ontwikkeling van taal. Hoewel beperkingen op zowel het gebied van exploratie als sociaal-communicatieve en taalvaardigheden voorkomen bij kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS), is er tot op heden weinig onderzoek gedaan naar de verbanden tussen deze ontwikkelingsdomeinen bij ASS. In dit onderzoek is getracht antwoord te vinden op de vraag: ‘Wat is het verband tussen exploratie, sociaal-communicatieve en taalvaardigheden bij jonge kinderen met ASS?’ De steekproef bestond uit n = 51, waarvan 80.4% jongens. Exploratie is gemeten door video-opnames van de afname van de Autism Diagnostic Observation Schedule-Generic (ADOS-G) te coderen met een coderingsschema. Sociaal-communicatieve vaardigheden zijn gemeten met de Vineland Social Emotional Early Childhood Scales (Vineland SEEC). Taalvaardigheden zijn gemeten met de Mullen Scales of Early Learning (MSEL). Er zijn positieve verbanden gevonden tussen exploratie en zowel sociaal-communicatieve - als taalvaardigheden. Daarnaast is een positief verband gevonden tussen sociaal-communicatieve vaardigheden en taalvaardigheden. Door te kijken naar de verbanden tussen exploratie, sociaal-communicatieve vaardigheden en taalvaardigheden, wordt een dynamisch beeld van ASS verworven waarin verschillende factoren elkaar beïnvloeden. Dit heeft mogelijk ook implicaties voor screening, diagnostiek en interventie bij ASS.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20420
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo