View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een kwartiertje lezen per dag: onderzoek naar vrij lezen en en leesmotivatie in het basisonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        MA-SCRIPTIEKimCornelissen_eenkwartiertjelezenperdag.pdf (1.315Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Cornelissen, K.C.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze scriptie staat het vrij lezen in het basisonderwijs centraal: wat is er nodig om een kwartier vrij lezen per dag tot een succes te maken in het basisonderwijs? Allereerst werden elf dimensies van leesmotivatie onderscheiden. Vervolgens werd bekeken welke factoren deze dimensies beïnvloeden en op welke manier deze factoren in de onderwijspraktijk geïmplementeerd kunnen worden. Middels een online enquête en een proef met de leesmethode Leeskwartier werden de opvattingen over vrij lezen en de behoeften tijdens het vrij lezen van leerkrachten en leerlingen uit het basisonderwijs geïdentificeerd. Om succesvol vijftien minuten per dag vrij te lezen in de klas is er een schoolbeleid nodig dat door de gehele school ondersteund wordt en zou er voldoende, gevarieerd en up-to-date materiaal beschikbaar moeten zijn. Bovendien moeten leerkrachten voldoende kennis hebben van wat zij kunnen doen om leerlingen te motiveren en te ondersteunen voor, tijdens en na het vrij lezen in de klas.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20384
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo