Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, dr. J.
dc.contributor.authorCornelissen, K.C.E.
dc.date.accessioned2015-07-16T17:01:01Z
dc.date.available2015-07-16T17:01:01Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20384
dc.description.abstractIn deze scriptie staat het vrij lezen in het basisonderwijs centraal: wat is er nodig om een kwartier vrij lezen per dag tot een succes te maken in het basisonderwijs? Allereerst werden elf dimensies van leesmotivatie onderscheiden. Vervolgens werd bekeken welke factoren deze dimensies beïnvloeden en op welke manier deze factoren in de onderwijspraktijk geïmplementeerd kunnen worden. Middels een online enquête en een proef met de leesmethode Leeskwartier werden de opvattingen over vrij lezen en de behoeften tijdens het vrij lezen van leerkrachten en leerlingen uit het basisonderwijs geïdentificeerd. Om succesvol vijftien minuten per dag vrij te lezen in de klas is er een schoolbeleid nodig dat door de gehele school ondersteund wordt en zou er voldoende, gevarieerd en up-to-date materiaal beschikbaar moeten zijn. Bovendien moeten leerkrachten voldoende kennis hebben van wat zij kunnen doen om leerlingen te motiveren en te ondersteunen voor, tijdens en na het vrij lezen in de klas.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1379243
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen kwartiertje lezen per dag: onderzoek naar vrij lezen en en leesmotivatie in het basisonderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordskwartier vrij lezen, leesmotivatie, vrij lezen, basisonderwijs
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record