Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKroesbergen, E.
dc.contributor.advisorVen, S. van der
dc.contributor.authorDoorn, L. van
dc.date.accessioned2015-07-15T17:00:55Z
dc.date.available2015-07-15T17:00:55Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20370
dc.description.abstractIn dit onderzoek is gekeken naar het effect van een computergame, gericht op het trainen van mappingvaardigheden en algemene voorbereidende rekenvaardigheid bij kleuters in groep 2. Hierbij is de invloed van motivatie meegenomen. Het onderzoek is uitgevoerd onder 90 kinderen uit groep 2 uit het reguliere basisonderwijs. Eerst heeft een voormeting plaatsgevonden, vervolgens is vier weken de training ingezet, daarna is een nameting gedaan. Tijdens de voor- en nameting zijn onderdelen van de Utrechtse Getalbegrip Toets (UGT-R) en de taken Vergelijken en Lijnen afgenomen. Onder de ouders werd een motivatie vragenlijst afgenomen. Uit de resultaten blijkt dat de training een positief effect heeft gehad op de voorbereidende rekenvaardigheid. Er werd echter geen directe invloed gevonden op de mappingvaardigheden. Eén factor van de motivatie vragenlijst, Social Dependence, bleek negatief gecorreleerd met de vooruitgang op de UGT-R en positief gecorreleerd met de vooruitgang op Lijnen 1-100.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent480339
dc.format.extent44032
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleInvloed van Motivatie op de Effectiviteit van ‘The Number Sense Game’
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsgetalbegrip; mapping; motivatie; rekenvaardigheid; training
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record