View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De autobiografie als retorisch middel. Een retorische analyse van Wij Willen Ook Een Kind.

        Thumbnail
        View/Open
        Joyce Hansson BA Eindwerkstuk.docx (9.138Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Hansson, J.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit eindwerkstuk geef ik antwoord op de vraag: Hoe construeren de retorische middelen in de NTR documentaire Wij Willen Ook Een Kind een perspectief op lesbisch ouderschap? Daarbij ga ik te werk vanuit de theorie van Bill Nichols, een van de sleutelauteurs op het gebied van documentaire. Hij stelt dat de voice van een documentaire de weergave is van hoe de filmmaker zich aan de wereld verbindt en dat een documentaire door verschillende retorische strategieën een perspectief construeert op de ‘echte’ wereld. Vanuit deze theorie analyseer ik Wij Willen Ook Een Kind, een autobiografische documentaire waarin de persoonlijke aard van het perspectief duidelijk zichtbaar is. In de documentaire verantwoordt documentairemaakster Mirella van Markus dat ze een gezin sticht met haar vrouw Claudia. Ze zet uiteenlopende retorische middelen in om de kijker ervan te overtuigen dat zij en Claudia in staat zullen zijn als lesbisch stel een kind op te voeden. Uit mijn retorische analyse blijkt dat het autobiografische karakter van Wij Willen Ook Een Kind als retorisch middel een essentiële rol speelt bij de constructie van dit perspectief. Uit mijn onderzoek blijkt dat een autobiografische insteek kan worden beschouwd als aanvulling op het concept documentaire omdat het als retorisch middel het perspectief in een documentaire kan bekrachtigen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20350
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo