View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Verband tussen Leerstijl, Werkgeheugen en Schoolprestaties van Basisschoolleerlingen uit Groep 4, 5 & 6

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Minderaa, JA-3607267 en Osch, Ivan-3640108.pdf (126.2Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Minderaa, J.A.
        Osch, I. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Over het begrip leerstijl is nog veel onduidelijk. Het doel van het huidige onderzoek is de relatie tussen leerstijl en schoolprestaties te onderzoeken. Er wordt verondersteld dat het werkgeheugen hierbij als mediërende factor optreedt. De hypotheses worden als volgt opgesteld. Beelddenkers behalen lagere schoolprestaties dan niet-beelddenkers, met betrekking tot hun IQ. Verder hebben beelddenkers een sterker ontwikkeld visueel-ruimtelijk dan verbaal werkgeheugen en dat geldt omgekeerd voor niet-beelddenkers. Kinderen met een dominant visueel-ruimtelijk werkgeheugen behalen slechtere schoolprestaties dan kinderen met een dominant verbaal werkgeheugen. Er hebben 149 Nederlandse kinderen deelgenomen aan het onderzoek, waarvan 73 beelddenkers, 59 kinderen zonder voorkeur voor een leerstijl en 11 niet-beelddenkers. De AWMA, de MDS en vier sub tests van de WISC-R zijn afgenomen bij de kinderen. Daarnaast zijn de resultaten van het CITO leerlingvolgsysteem voor rekenen en lezen opgevraagd bij de scholen. De gegevens worden geanalyseerd met verschillende achterwaartse multipele regressies. De resultaten tonen aan dat schoolresultaten niet kunnen worden verklaard door de leerstijl van een kind. Leerstijl is eveneens geen voorspeller voor een significante variantie in het werkgeheugen. Het werkgeheugen kan bovendien niet de variantie in schoolresultaten verklaren. Uit dit onderzoek blijken er geen verbanden te bestaan tussen leerstijl, werkgeheugen en schoolresultaten. Verder onderzoek is nodig om de rol van verschillende leerstijlen in het schoolsysteem in kaart te brengen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20306
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo