Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBeek, J. van de
dc.contributor.advisorKroesbergen, E.
dc.contributor.authorMinderaa, J.A.
dc.contributor.authorOsch, I. van
dc.date.accessioned2015-07-07T17:00:54Z
dc.date.available2015-07-07T17:00:54Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20306
dc.description.abstractOver het begrip leerstijl is nog veel onduidelijk. Het doel van het huidige onderzoek is de relatie tussen leerstijl en schoolprestaties te onderzoeken. Er wordt verondersteld dat het werkgeheugen hierbij als mediërende factor optreedt. De hypotheses worden als volgt opgesteld. Beelddenkers behalen lagere schoolprestaties dan niet-beelddenkers, met betrekking tot hun IQ. Verder hebben beelddenkers een sterker ontwikkeld visueel-ruimtelijk dan verbaal werkgeheugen en dat geldt omgekeerd voor niet-beelddenkers. Kinderen met een dominant visueel-ruimtelijk werkgeheugen behalen slechtere schoolprestaties dan kinderen met een dominant verbaal werkgeheugen. Er hebben 149 Nederlandse kinderen deelgenomen aan het onderzoek, waarvan 73 beelddenkers, 59 kinderen zonder voorkeur voor een leerstijl en 11 niet-beelddenkers. De AWMA, de MDS en vier sub tests van de WISC-R zijn afgenomen bij de kinderen. Daarnaast zijn de resultaten van het CITO leerlingvolgsysteem voor rekenen en lezen opgevraagd bij de scholen. De gegevens worden geanalyseerd met verschillende achterwaartse multipele regressies. De resultaten tonen aan dat schoolresultaten niet kunnen worden verklaard door de leerstijl van een kind. Leerstijl is eveneens geen voorspeller voor een significante variantie in het werkgeheugen. Het werkgeheugen kan bovendien niet de variantie in schoolresultaten verklaren. Uit dit onderzoek blijken er geen verbanden te bestaan tussen leerstijl, werkgeheugen en schoolresultaten. Verder onderzoek is nodig om de rol van verschillende leerstijlen in het schoolsysteem in kaart te brengen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent129237
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet Verband tussen Leerstijl, Werkgeheugen en Schoolprestaties van Basisschoolleerlingen uit Groep 4, 5 & 6
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsniet-beelddenkers; beelddenkers; verbale leerstijl; visuele leerstijl; verbaal werkgeheugen; visueel-ruimtelijk werkgeheugen; schoolresultaten
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record