View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Mediërende Rol van Exploratie in de Relatie tussen Loopervaring en Visueel-Ruimtelijk Werkgeheugen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Berg, Jvanden-3722961.pdf (218.3Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Berg, J. van den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting De relatie tussen motorische en cognitieve ontwikkeling in de vroege kindertijd kent vele dimensies. De ‘embodiment’ theorie stelt dat cognitie ontstaat door een voortdurende dynamische interactie tussen het fysieke lichaam en de fysieke omgeving. Uit eerder onderzoek lijkt er een relatie te bestaan tussen loopervaring en visueel-ruimtelijk werkgeheugen, ook lijkt er een relatie te bestaan tussen loopervaring en exploratie. Daarom werd in huidig onderzoek onderzocht of er een mediërende rol van exploratie is in de relatie tussen loopervaring en visueel-ruimtelijk werkgeheugen bij kinderen in de leeftijd van 14 maanden. Aan het onderzoek deden 44 kinderen en hun ouder(s) mee. Loopervaring werd gemeten middels een vragenlijst voor de ouders. Exploratie en visueel-ruimtelijk werkgeheugen werden gemeten met taken die in het babylaboratorium werden afgenomen. Regressieanalyses wezen uit dat zowel loopervaring als exploratie positieve voorstellers zijn voor de ontwikkeling van visueel-ruimtelijk werkgeheugen. Op basis van de ‘embodiment’ theorie werd verwacht dat exploratie deze relatie medieerde. Er werd geen mediërende rol van exploratie gevonden. In de discussie worden hiervoor verklaringen gegeven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20304
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo