View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van docentondersteuning op de cognitieve belasting en de diagnosestelling binnen een CSCL-omgeving

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Bakker 3786781.pdf (344.6Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Bakker, J.C.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De samenwerkingsprocessen binnen CSCL (Computer Supported Collaborative Learning) kunnen sneller inzichtelijk gemaakt worden voor de docent door supporting tools aan de digitale omgeving toe te voegen. Supporting tools geven de informatie uit de CSCL-omgeving overzichtelijk weer. Het doel van dit onderzoek was het effect van supporting tools te onderzoeken op de ervaren mental effort van de docent en de nauwkeurigheid van de diagnosestelling. Daarnaast is onderzocht of de relatie tussen de conditie (wel of geen supporting tools) en diagnosestelling gemedieerd werd door mental effort. Authentieke klassensituaties zijn hiertoe omgezet naar drie scenario’s, waarbinnen 40 studenten van de Universiteit van Utrecht de rol van docent aannamen en groepen leerlingen begeleidden. Binnen de scenario’s bevonden zich samenwerkende groepen leerlingen met problemen op het gebied van inhoudelijke discussie en productiviteit. Uit de resultaten kwam duidelijk naar voren dat het gebruik van de supporting tool, gericht op de inhoudelijke discussie, docenten beter in staat stelde de probleemgroepen met dit probleem te diagnosticeren. Bij de productiviteitstool bleven deze resultaten uit. Dit kan te maken hebben met de interpretatie van het construct ‘productiviteit’ door de docenten. Het gebruik van supporting tools had geen verlaging van de ervaren mental effort tot gevolg, waardoor niet gesproken kon worden van een mediërend effect van mental effort op de relatie tussen de inzet van supporting tools en de diagnosestelling. In de toekomst kan dit onderzoek wellicht herhaald worden met ervaren docenten, omdat zij andere voorkennis en praktijkervaring hebben.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20301
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo