Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJanssen, J.
dc.contributor.authorBakker, J.C.A.
dc.date.accessioned2015-07-07T17:00:51Z
dc.date.available2015-07-07T17:00:51Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20301
dc.description.abstractDe samenwerkingsprocessen binnen CSCL (Computer Supported Collaborative Learning) kunnen sneller inzichtelijk gemaakt worden voor de docent door supporting tools aan de digitale omgeving toe te voegen. Supporting tools geven de informatie uit de CSCL-omgeving overzichtelijk weer. Het doel van dit onderzoek was het effect van supporting tools te onderzoeken op de ervaren mental effort van de docent en de nauwkeurigheid van de diagnosestelling. Daarnaast is onderzocht of de relatie tussen de conditie (wel of geen supporting tools) en diagnosestelling gemedieerd werd door mental effort. Authentieke klassensituaties zijn hiertoe omgezet naar drie scenario’s, waarbinnen 40 studenten van de Universiteit van Utrecht de rol van docent aannamen en groepen leerlingen begeleidden. Binnen de scenario’s bevonden zich samenwerkende groepen leerlingen met problemen op het gebied van inhoudelijke discussie en productiviteit. Uit de resultaten kwam duidelijk naar voren dat het gebruik van de supporting tool, gericht op de inhoudelijke discussie, docenten beter in staat stelde de probleemgroepen met dit probleem te diagnosticeren. Bij de productiviteitstool bleven deze resultaten uit. Dit kan te maken hebben met de interpretatie van het construct ‘productiviteit’ door de docenten. Het gebruik van supporting tools had geen verlaging van de ervaren mental effort tot gevolg, waardoor niet gesproken kon worden van een mediërend effect van mental effort op de relatie tussen de inzet van supporting tools en de diagnosestelling. In de toekomst kan dit onderzoek wellicht herhaald worden met ervaren docenten, omdat zij andere voorkennis en praktijkervaring hebben.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent352894
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet effect van docentondersteuning op de cognitieve belasting en de diagnosestelling binnen een CSCL-omgeving
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCSCL; docentondersteuning, supporting tools; awareness; diagnose; cognitive load theory
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record