View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Invloed van Getalbegrip op Rekenvaardigheden van Kinderen in Groep 2

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Rauwenhoff, M-3499634.pdf (171.6Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Rauwenhoff, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting Een zwak getalbegrip bij kinderen heeft nadelige gevolgen tijdens de basisschool en is zichtbaar tot in de volwassenheid. In dit onderzoek is gekeken naar het effect van de training ‘The Number Sense Game’ op het getalbegrip en de invloed van getalbegrip op de rekenvaardigheden. Verwacht werd dat de training een positief effect zou hebben op het getalbegrip en dat een verbetering van het getalbegrip ook de rekenvaardigheden ten goede zou komen. Het onderzoek heeft plaatsgevonden bij 90 kinderen in groep twee uit het reguliere basisonderwijs. Begonnen is met het meten van het niveau van de kinderen, met behulp van de UGT-R, waarna 36 kinderen trainingsvorm A aangeboden kregen. Hierna volgde een tussenmeting, om vervolgens met 35 andere kinderen te starten met trainingsvorm B. Als laatste volgde een nameting om het niveau achteraf aan de training te meten. De verschillende trainingsvormen bestonden elk uit acht sessies, met als doel het verbeteren van het getalbegrip. Trainingsvorm A en B verschilden van elkaar in mate van interactie. De spellen van trainingsvorm A hadden een hoge mate van interactie, terwijl de spellen van trainingsvorm B geen interactie hadden. Uit de resultaten bleek dat trainingsvorm A een positief effect had op de rekenvaardigheden van de kinderen. Er kan echter niet met dit onderzoek vastgesteld worden dat getalbegrip een positief effect heeft op de rekenvaardigheden van de kinderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20270
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo