Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKroesbergen, E.
dc.contributor.advisorVen, S. van der
dc.contributor.authorRauwenhoff, M.
dc.date.accessioned2015-07-06T17:00:59Z
dc.date.available2015-07-06T17:00:59Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20270
dc.description.abstractSamenvatting Een zwak getalbegrip bij kinderen heeft nadelige gevolgen tijdens de basisschool en is zichtbaar tot in de volwassenheid. In dit onderzoek is gekeken naar het effect van de training ‘The Number Sense Game’ op het getalbegrip en de invloed van getalbegrip op de rekenvaardigheden. Verwacht werd dat de training een positief effect zou hebben op het getalbegrip en dat een verbetering van het getalbegrip ook de rekenvaardigheden ten goede zou komen. Het onderzoek heeft plaatsgevonden bij 90 kinderen in groep twee uit het reguliere basisonderwijs. Begonnen is met het meten van het niveau van de kinderen, met behulp van de UGT-R, waarna 36 kinderen trainingsvorm A aangeboden kregen. Hierna volgde een tussenmeting, om vervolgens met 35 andere kinderen te starten met trainingsvorm B. Als laatste volgde een nameting om het niveau achteraf aan de training te meten. De verschillende trainingsvormen bestonden elk uit acht sessies, met als doel het verbeteren van het getalbegrip. Trainingsvorm A en B verschilden van elkaar in mate van interactie. De spellen van trainingsvorm A hadden een hoge mate van interactie, terwijl de spellen van trainingsvorm B geen interactie hadden. Uit de resultaten bleek dat trainingsvorm A een positief effect had op de rekenvaardigheden van de kinderen. Er kan echter niet met dit onderzoek vastgesteld worden dat getalbegrip een positief effect heeft op de rekenvaardigheden van de kinderen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent175741
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleInvloed van Getalbegrip op Rekenvaardigheden van Kinderen in Groep 2
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGetalbegrip; mapping skills; rekenvaardigheden; training; kinderen
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record