View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Hoe fungeert het internet als leeromgeving voor meisjes?

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Molenaar, MCM-3130088.pdf (383.8Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Molenaar, M.C.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Door alle nieuwe internettechnologieën kunnen jongeren tegenwoordig hun eigen online leeromgeving creëren. Er is weinig diepgaand onderzoek gedaan naar de relatie tussen online diensten en leren. Het doel van dit onderzoek was te exploreren hoe het internet als leeromgeving van meisjes fungeert. Methode: Er zijn negen interviews kwalitatief geanalyseerd gaande over sociale netwerken van Nederlandse meisjes en hoe deze fungeren als leeromgeving. De meisjes waren middelbare scholieren tussen de 13 en 16 jaar oud (M=14.7, SD=1). Resultaten: Meisjes maakten beperkt gebruik van het internet om te leren. Ze zochten af en toe wel zelf informatie op, maar ze maakten nauwelijks gebruik van hun online leerrelaties. Het online leernetwerk bleek grotendeels uit mensen te bestaan waar ook veel offline contact mee bestond. De meisjes noemden vooral offline leermomenten op en waren op die momenten een ontvanger of een verstrekker van informatie (geen dubbelrol). Aangenomen werd dat de rollen online niet zo duidelijk waren omdat op die momenten niet bewust geleerd werd. Discussie: De gegevens kwamen overeen met tot nu toe gedaan onderzoek. Meisjes leken zich niet bewust van de online leermogelijkheden aangezien ze online diensten en contacten nauwelijks inzetten om te leren. Door de geringe omvang van de steekproef is de generaliseerbaarheid beperkt. Conclusie: Grootschaliger onderzoek naar dit onderwerp is nodig om alle jongeren optimaal te kunnen laten profiteren van de nieuwe leermogelijkheden die door het internet zijn ontstaan.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20217
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo