Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorÜnlüsoy, A.
dc.contributor.advisorKruistum, C. van
dc.contributor.authorMolenaar, M.C.M.
dc.date.accessioned2015-07-02T17:00:49Z
dc.date.available2015-07-02T17:00:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20217
dc.description.abstractDoor alle nieuwe internettechnologieën kunnen jongeren tegenwoordig hun eigen online leeromgeving creëren. Er is weinig diepgaand onderzoek gedaan naar de relatie tussen online diensten en leren. Het doel van dit onderzoek was te exploreren hoe het internet als leeromgeving van meisjes fungeert. Methode: Er zijn negen interviews kwalitatief geanalyseerd gaande over sociale netwerken van Nederlandse meisjes en hoe deze fungeren als leeromgeving. De meisjes waren middelbare scholieren tussen de 13 en 16 jaar oud (M=14.7, SD=1). Resultaten: Meisjes maakten beperkt gebruik van het internet om te leren. Ze zochten af en toe wel zelf informatie op, maar ze maakten nauwelijks gebruik van hun online leerrelaties. Het online leernetwerk bleek grotendeels uit mensen te bestaan waar ook veel offline contact mee bestond. De meisjes noemden vooral offline leermomenten op en waren op die momenten een ontvanger of een verstrekker van informatie (geen dubbelrol). Aangenomen werd dat de rollen online niet zo duidelijk waren omdat op die momenten niet bewust geleerd werd. Discussie: De gegevens kwamen overeen met tot nu toe gedaan onderzoek. Meisjes leken zich niet bewust van de online leermogelijkheden aangezien ze online diensten en contacten nauwelijks inzetten om te leren. Door de geringe omvang van de steekproef is de generaliseerbaarheid beperkt. Conclusie: Grootschaliger onderzoek naar dit onderwerp is nodig om alle jongeren optimaal te kunnen laten profiteren van de nieuwe leermogelijkheden die door het internet zijn ontstaan.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent393015
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHoe fungeert het internet als leeromgeving voor meisjes?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsInternet; sociale media; leeromgeving; leerrelaties; sociale netwerken; meisjes
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record