View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Invloed van Vaardigheden voor Begrijpend Lezen op scores op de Cito Rekenen-Wiskunde, Buiten de Rol van Werkgeheugen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Graauw, MR-4039149.pdf (219.6Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Graauw, M.R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In eerder onderzoek is verondersteld dat scores op moderne rekentoetsen die in het huidige basisonderwijs veel gebruikt worden, worden beïnvloed door vaardigheden voor begrijpend lezen. In deze studies zijn belangrijke werkgeheugenfactoren echter niet acht genomen. In het huidige onderzoek is nagegaan of variantie in scores van eentalige Nederlandse kinderen op de Cito Rekenen-Wiskunde kan worden verklaard door hun vaardigheden voor begrijpend lezen, buiten de variantie die wordt verklaard door opslagcapaciteit voor en vermogen tot verwerking van verbale en visuo-spatiele informatie in het werkgeheugen. Van 52 kinderen in de leeftijd van zeven en acht jaar zijn scores verkregen op de Cito Rekenen-Wiskunde, de Cito Begrijpend Lezen en vier werkgeheugentaken. Ter beantwoording van de onderzoeksvragen zijn verschillende hiërarchische multipele regressieanalyses uitgevoerd. De resultaten laten zien dat begrijpend lezen geen significant gedeelte van de variantie in rekenscores kan verklaren, buiten de variantie die door werkgeheugenfactoren kan worden verklaard. Met ofwel opslagcapaciteit voor verbale informatie, ofwel opslagcapaciteit voor visuo-spatiele informatie als voorspeller in het regressiemodel, kan begrijpend lezen een significant gedeelte verklaarde variantie in de rekenscores toevoegen. Begrijpend lezen voegt echter geen significant deel verklaarde variantie toe aan een regressiemodel met het verwerkingscomponent van het werkgeheugen. Scores op de Cito Rekenen-Wiskunde lijken dus niet te worden beïnvloed door vaardigheden voor begrijpend lezen. De samenhang tussen de rekenscores en begrijpend lezen, lijkt te worden verklaard door werkgeheugen als algemene onderliggende factor.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20211
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo