Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBlom, W.B.T.
dc.contributor.advisorVen, S.H.G. van der
dc.contributor.authorGraauw, M.R.
dc.date.accessioned2015-07-01T17:00:34Z
dc.date.available2015-07-01T17:00:34Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20211
dc.description.abstractIn eerder onderzoek is verondersteld dat scores op moderne rekentoetsen die in het huidige basisonderwijs veel gebruikt worden, worden beïnvloed door vaardigheden voor begrijpend lezen. In deze studies zijn belangrijke werkgeheugenfactoren echter niet acht genomen. In het huidige onderzoek is nagegaan of variantie in scores van eentalige Nederlandse kinderen op de Cito Rekenen-Wiskunde kan worden verklaard door hun vaardigheden voor begrijpend lezen, buiten de variantie die wordt verklaard door opslagcapaciteit voor en vermogen tot verwerking van verbale en visuo-spatiele informatie in het werkgeheugen. Van 52 kinderen in de leeftijd van zeven en acht jaar zijn scores verkregen op de Cito Rekenen-Wiskunde, de Cito Begrijpend Lezen en vier werkgeheugentaken. Ter beantwoording van de onderzoeksvragen zijn verschillende hiërarchische multipele regressieanalyses uitgevoerd. De resultaten laten zien dat begrijpend lezen geen significant gedeelte van de variantie in rekenscores kan verklaren, buiten de variantie die door werkgeheugenfactoren kan worden verklaard. Met ofwel opslagcapaciteit voor verbale informatie, ofwel opslagcapaciteit voor visuo-spatiele informatie als voorspeller in het regressiemodel, kan begrijpend lezen een significant gedeelte verklaarde variantie in de rekenscores toevoegen. Begrijpend lezen voegt echter geen significant deel verklaarde variantie toe aan een regressiemodel met het verwerkingscomponent van het werkgeheugen. Scores op de Cito Rekenen-Wiskunde lijken dus niet te worden beïnvloed door vaardigheden voor begrijpend lezen. De samenhang tussen de rekenscores en begrijpend lezen, lijkt te worden verklaard door werkgeheugen als algemene onderliggende factor.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent224882
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Invloed van Vaardigheden voor Begrijpend Lezen op scores op de Cito Rekenen-Wiskunde, Buiten de Rol van Werkgeheugen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsBegrijpend lezen; Cito Rekenen-Wiskunde; Werkgeheugen
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record