De Relatie tussen Hoogbegaafdheid, Dyslexie, Creativiteit en Beelddenken
Summary
Om de schoolse ontwikkeling van hoogbegaafde en dyslectische kinderen optimaal te laten verlopen en onderpresteren tegen te gaan, is het van belang dat de kwaliteiten en vaardigheden van deze kinderen worden ontdekt en gestimuleerd. De relatie tussen hoogbegaafdheid, dyslexie, creativiteit en beelddenken werd onderzocht bij kinderen op de basisschool. Er werd verondersteld dat hoogbegaafde kinderen creatiever zijn dan niet-hoogbegaafde kinderen en dat dyslectische kinderen creatiever zijn dan niet-dyslectische kinderen. Daarnaast werd er geen interactie-effect verwacht tussen hoogbegaafdheid en dyslexie op de mate van creativiteit. Er werd bij dyslectische kinderen verondersteld dat zij meer gebruik maken van beelddenken dan niet-dyslectische kinderen. Creativiteit werd gemeten met behulp van de TCT-DP. Beelddenken werd gemeten met behulp van de test Mijn Denkstijl. Er bleek geen significant effect te zijn van hoogbegaafdheid of dyslexie op creativiteit of beelddenken. Eveneens werd er geen significant interactie-effect gevonden tussen hoogbegaafdheid en dyslexie op de mate van creativiteit. Beperkingen en sterke kanten van het onderzoek worden besproken. Replicatie van het onderzoek is belangrijk om creativiteit en het gebruik van beelddenken bij hoogbegaafde of dyslectische kinderen verder te onderzoeken.