View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Relatie tussen Hoogbegaafdheid, Dyslexie, Creativiteit en Beelddenken

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Feitz, PCT-3635996 en Atten, AMvan-3488942.pdf (576.1Kb)
        Feitz, PCT-3635996 en Atten, AMvan-3488942 form.docx (24.28Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Atten, A. van
        Feitz, P.C.T.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Om de schoolse ontwikkeling van hoogbegaafde en dyslectische kinderen optimaal te laten verlopen en onderpresteren tegen te gaan, is het van belang dat de kwaliteiten en vaardigheden van deze kinderen worden ontdekt en gestimuleerd. De relatie tussen hoogbegaafdheid, dyslexie, creativiteit en beelddenken werd onderzocht bij kinderen op de basisschool. Er werd verondersteld dat hoogbegaafde kinderen creatiever zijn dan niet-hoogbegaafde kinderen en dat dyslectische kinderen creatiever zijn dan niet-dyslectische kinderen. Daarnaast werd er geen interactie-effect verwacht tussen hoogbegaafdheid en dyslexie op de mate van creativiteit. Er werd bij dyslectische kinderen verondersteld dat zij meer gebruik maken van beelddenken dan niet-dyslectische kinderen. Creativiteit werd gemeten met behulp van de TCT-DP. Beelddenken werd gemeten met behulp van de test Mijn Denkstijl. Er bleek geen significant effect te zijn van hoogbegaafdheid of dyslexie op creativiteit of beelddenken. Eveneens werd er geen significant interactie-effect gevonden tussen hoogbegaafdheid en dyslexie op de mate van creativiteit. Beperkingen en sterke kanten van het onderzoek worden besproken. Replicatie van het onderzoek is belangrijk om creativiteit en het gebruik van beelddenken bij hoogbegaafde of dyslectische kinderen verder te onderzoeken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20174
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo