Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBeek, J. van de
dc.contributor.advisorGraaff, J. van der
dc.contributor.authorAtten, A. van
dc.contributor.authorFeitz, P.C.T.
dc.date.accessioned2015-06-22T17:00:30Z
dc.date.available2015-06-22T17:00:30Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20174
dc.description.abstractOm de schoolse ontwikkeling van hoogbegaafde en dyslectische kinderen optimaal te laten verlopen en onderpresteren tegen te gaan, is het van belang dat de kwaliteiten en vaardigheden van deze kinderen worden ontdekt en gestimuleerd. De relatie tussen hoogbegaafdheid, dyslexie, creativiteit en beelddenken werd onderzocht bij kinderen op de basisschool. Er werd verondersteld dat hoogbegaafde kinderen creatiever zijn dan niet-hoogbegaafde kinderen en dat dyslectische kinderen creatiever zijn dan niet-dyslectische kinderen. Daarnaast werd er geen interactie-effect verwacht tussen hoogbegaafdheid en dyslexie op de mate van creativiteit. Er werd bij dyslectische kinderen verondersteld dat zij meer gebruik maken van beelddenken dan niet-dyslectische kinderen. Creativiteit werd gemeten met behulp van de TCT-DP. Beelddenken werd gemeten met behulp van de test Mijn Denkstijl. Er bleek geen significant effect te zijn van hoogbegaafdheid of dyslexie op creativiteit of beelddenken. Eveneens werd er geen significant interactie-effect gevonden tussen hoogbegaafdheid en dyslexie op de mate van creativiteit. Beperkingen en sterke kanten van het onderzoek worden besproken. Replicatie van het onderzoek is belangrijk om creativiteit en het gebruik van beelddenken bij hoogbegaafde of dyslectische kinderen verder te onderzoeken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent590010
dc.format.extent24870
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleDe Relatie tussen Hoogbegaafdheid, Dyslexie, Creativiteit en Beelddenken
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsHoogbegaafdheid; dyslexie; creativiteit; beelddenken
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record