View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Op reis: de wereld om ons heen.

        Thumbnail
        View/Open
        20150119_PGO_v1.1_KvD_MK.pdf (2.371Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Kloosterman, M.
        Daal, K.H.A. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Aardrijkskunde"gaat"om"de"wereld"om"ons"heen,"onze"dagelijkse"werkelijkheid." Over"hoe"die"werkelijkheid"is;"over"plekken"en"plaatsen"en"hoe"natuur"en"mensen" die"werkelijkheid"vorm"geven,"vroeger,"nu"en"later." De"laatste"jaren"zijn"er"minder"eindexamenleerlingen"die"kiezen"voor"het"vak" aardrijkskunde."Er"is"daarom"al"veel"onderzoek"gedaan"waarom"leerlingen"wel"of" niet"voor"aardrijkskunde"kiezen."Het"praktisch"bezig"zijn"met"het"vak"en"de" koppeling"met"de"praktijk"wordt"genoemd"als"motiverend."Veldwerk"lijkt"hier"bij" uitstek"geschikt"voor."Het"leek"ons"interessant"om"te"achterhalen"of"op"scholen" met"veldwerk"in"het"lesaanbod"ook"daadwerkelijk"meer"leerlingen"kiezen"voor"het" vak"aardrijkskunde."De"uitkomsten"van"dit"onderzoek"kunnen"scholen"gebruiken" om"hun"onderwijs,"organisatie"of"andere"zaken"aan"te"passen,"opdat"meer" leerlingen"het"vak"in"de"bovenbouw"kiezen."" In"het"eerste"hoofdstuk"van"deze"paper"zal"een"beknopt"overzicht"worden"gegeven" van"de"positie"van"aardrijkskunde"binnen"het"voortgezet"onderwijs"en"dan"met" name"de"factoren"die"een"rol"spelen"bij"de"keuze"voor"aardrijkskunde"als" eindexamenvak"en"de"rol"van"veldwerk"daarin."Dit"wordt"gevolgd"door"een" hoofdstuk"waarin"de"onderzoeksfunctie"en"–methoden"worden"toegelicht."In"het" derde"hoofdstuk"wordt"ingegaan"op"de"resultaten."Naast"het"landelijk"beeld"zal" ook"de"situatie"op"de"onderzoeksscholen"beschreven"worden."Daarbij"wordt"het" aantal"leerlingen"met"aardrijkskunde"vergeleken"met"het"wel"of"niet"aanbieden" van"veldwerk"in"de"onderbouw."Het"laatste"hoofdstuk"wordt"gevormd"door"de" conclusie"en"een"aantal"aanbevelingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20124
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo