dc.description.abstract | Aardrijkskunde"gaat"om"de"wereld"om"ons"heen,"onze"dagelijkse"werkelijkheid."
Over"hoe"die"werkelijkheid"is;"over"plekken"en"plaatsen"en"hoe"natuur"en"mensen"
die"werkelijkheid"vorm"geven,"vroeger,"nu"en"later."
De"laatste"jaren"zijn"er"minder"eindexamenleerlingen"die"kiezen"voor"het"vak"
aardrijkskunde."Er"is"daarom"al"veel"onderzoek"gedaan"waarom"leerlingen"wel"of"
niet"voor"aardrijkskunde"kiezen."Het"praktisch"bezig"zijn"met"het"vak"en"de"
koppeling"met"de"praktijk"wordt"genoemd"als"motiverend."Veldwerk"lijkt"hier"bij"
uitstek"geschikt"voor."Het"leek"ons"interessant"om"te"achterhalen"of"op"scholen"
met"veldwerk"in"het"lesaanbod"ook"daadwerkelijk"meer"leerlingen"kiezen"voor"het"
vak"aardrijkskunde."De"uitkomsten"van"dit"onderzoek"kunnen"scholen"gebruiken"
om"hun"onderwijs,"organisatie"of"andere"zaken"aan"te"passen,"opdat"meer"
leerlingen"het"vak"in"de"bovenbouw"kiezen.""
In"het"eerste"hoofdstuk"van"deze"paper"zal"een"beknopt"overzicht"worden"gegeven"
van"de"positie"van"aardrijkskunde"binnen"het"voortgezet"onderwijs"en"dan"met"
name"de"factoren"die"een"rol"spelen"bij"de"keuze"voor"aardrijkskunde"als"
eindexamenvak"en"de"rol"van"veldwerk"daarin."Dit"wordt"gevolgd"door"een"
hoofdstuk"waarin"de"onderzoeksfunctie"en"–methoden"worden"toegelicht."In"het"
derde"hoofdstuk"wordt"ingegaan"op"de"resultaten."Naast"het"landelijk"beeld"zal"
ook"de"situatie"op"de"onderzoeksscholen"beschreven"worden."Daarbij"wordt"het"
aantal"leerlingen"met"aardrijkskunde"vergeleken"met"het"wel"of"niet"aanbieden"
van"veldwerk"in"de"onderbouw."Het"laatste"hoofdstuk"wordt"gevormd"door"de"
conclusie"en"een"aantal"aanbevelingen. | |