Effort als Factor voor Veranderingen in het Actie Identificatieniveau.
Summary
Omschrijvingen van onze handelingen staan op een continuüm van lage procesgerichte
omschrijvingen tot hoge doelgerichte omschrijvingen. In dit onderzoek is gekeken naar de invloed
van fysieke en mentale effort op dit zogenoemde actie identificatieniveau. Vallacher en Wegner
(1989) beschreven het proces van omschrijven als actie identificatie en ontwikkelden daarbij de
‘actie identificatie theorie’. Deze theorie stelt dat mensen hun acties in hoge of lage niveaus
omschrijven, of ook wel abstract dan wel concreet. Om te onderzoeken of de ervaring van effort
hier effect op heeft, werden participanten van dit onderzoek onderworpen aan een fysieke of
mentale efforttaak. Deze taak moest de hoofdtaak beïnvloeden: het invullen van een vragenlijst die
het actie identificatie niveau vaststelde. De resultaten bleken echter niet te bevestigen dat effort van
invloed is op het actie identificatieniveau, wat vragen oproept over de relatie tussen de ervaren
effort en het werkgeheugen en de cognities die gebruikt worden om acties te identificeren.