Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDamen, T.
dc.contributor.authorSinnema, A.
dc.date.accessioned2015-05-13T17:00:31Z
dc.date.available2015-05-13T17:00:31Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20015
dc.description.abstractOmschrijvingen van onze handelingen staan op een continuüm van lage procesgerichte omschrijvingen tot hoge doelgerichte omschrijvingen. In dit onderzoek is gekeken naar de invloed van fysieke en mentale effort op dit zogenoemde actie identificatieniveau. Vallacher en Wegner (1989) beschreven het proces van omschrijven als actie identificatie en ontwikkelden daarbij de ‘actie identificatie theorie’. Deze theorie stelt dat mensen hun acties in hoge of lage niveaus omschrijven, of ook wel abstract dan wel concreet. Om te onderzoeken of de ervaring van effort hier effect op heeft, werden participanten van dit onderzoek onderworpen aan een fysieke of mentale efforttaak. Deze taak moest de hoofdtaak beïnvloeden: het invullen van een vragenlijst die het actie identificatie niveau vaststelde. De resultaten bleken echter niet te bevestigen dat effort van invloed is op het actie identificatieniveau, wat vragen oproept over de relatie tussen de ervaren effort en het werkgeheugen en de cognities die gebruikt worden om acties te identificeren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent369833
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEffort als Factor voor Veranderingen in het Actie Identificatieniveau.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAction Identification, Effort, Agency, Actie Identificatie Niveau
dc.subject.courseuuSociale psychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record