View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Exploratie en sociaal-communicatieve vaardigheden bij kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis en kinderen met een verstandelijke beperking

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Wieringa, M-3716902.pdf (166.9Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Wieringa, H.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: Het doel van deze studie was onderzoeken of er (1) een verband is tussen exploratie en sociaal-communicatieve vaardigheden bij kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) en bij kinderen met een verstandelijke beperking (VB) en (2) of er verschillen zijn inexploratie en er verschillen zijn in sociaal-communicatieve vaardigheden bij kinderen met ASS en kinderen met een VB. Methode: In deze studie zijn 55 jonge kinderen onderzocht, 29 kinderen met ASS en 26 kinderen met een VB. Exploratie is gescoord door video opnames van de Autism Diagnostic Observation Schedule-Generic (ADOS-G) te coderen met behulp van een codeerschema. Informatie met betrekking tot de sociaal-communicatieve vaardigheden is verkregen door het gebruik van de Autism Diagnostic Interview-Revised (ADI-R) en de Vineland Social Emotional Early Childhood Scales (Vineland SEEC). Resultaten: Er is een positieve relatie gevonden tussen exploratie en sociaal-communicatieve vaardigheden bij kinderen met ASS. Het gaat hier om een medium effect. Deze relatie is niet gevonden bij kinderen met een VB. Daarnaast is er een verschil gevonden tussen kinderen met ASS en kinderen met een VB in sociaal-communicatieve vaardigheden, waarbij kinderen met ASS minder goede sociaal-communicatieve vaardigheden hebben dan kinderen met een VB. Dit is ook een medium effect. Er is geen verschil gevonden tussen kinderen met ASS en kinderen met een VB in exploratie. Conclusie: De resultaten suggereren dat exploratie een belangrijk proces kan zijn in de sociaal-communicatieve ontwikkeling van kinderen met ASS. Deze studie laat zien dat het belangrijk is om relaties tussen ontwikkelingsdomeinen mee te nemen in het onderzoek naar zowel typische als atypische ontwikkelen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19995
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo