Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHellendoorn, A.
dc.contributor.authorWieringa, H.A.
dc.date.accessioned2015-05-01T17:03:29Z
dc.date.available2015-05-01T17:03:29Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19995
dc.description.abstractDoel: Het doel van deze studie was onderzoeken of er (1) een verband is tussen exploratie en sociaal-communicatieve vaardigheden bij kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) en bij kinderen met een verstandelijke beperking (VB) en (2) of er verschillen zijn inexploratie en er verschillen zijn in sociaal-communicatieve vaardigheden bij kinderen met ASS en kinderen met een VB. Methode: In deze studie zijn 55 jonge kinderen onderzocht, 29 kinderen met ASS en 26 kinderen met een VB. Exploratie is gescoord door video opnames van de Autism Diagnostic Observation Schedule-Generic (ADOS-G) te coderen met behulp van een codeerschema. Informatie met betrekking tot de sociaal-communicatieve vaardigheden is verkregen door het gebruik van de Autism Diagnostic Interview-Revised (ADI-R) en de Vineland Social Emotional Early Childhood Scales (Vineland SEEC). Resultaten: Er is een positieve relatie gevonden tussen exploratie en sociaal-communicatieve vaardigheden bij kinderen met ASS. Het gaat hier om een medium effect. Deze relatie is niet gevonden bij kinderen met een VB. Daarnaast is er een verschil gevonden tussen kinderen met ASS en kinderen met een VB in sociaal-communicatieve vaardigheden, waarbij kinderen met ASS minder goede sociaal-communicatieve vaardigheden hebben dan kinderen met een VB. Dit is ook een medium effect. Er is geen verschil gevonden tussen kinderen met ASS en kinderen met een VB in exploratie. Conclusie: De resultaten suggereren dat exploratie een belangrijk proces kan zijn in de sociaal-communicatieve ontwikkeling van kinderen met ASS. Deze studie laat zien dat het belangrijk is om relaties tussen ontwikkelingsdomeinen mee te nemen in het onderzoek naar zowel typische als atypische ontwikkelen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent170937
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleExploratie en sociaal-communicatieve vaardigheden bij kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis en kinderen met een verstandelijke beperking
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsExploratie; sociaal-communicatieve vaardigheden; Autisme Spectrum Stoornis; verstandelijke beperking
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record