View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Zelfregulatie bij het jonge kind: de rol van moederlijke warmte en gestructureerd opvoedgedrag

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Rekers, R-3936945 en Baardwijk, TIGvan-3010228.pdf (524.8Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Rekers, R.
        Baardwijk, T.I.G. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Voor een jong kind is de ontwikkeling van zelfregulatie van groot belang. Kinderen met een verstoorde regulatieontwikkeling vertonen vaak probleemgedrag. Meerdere studies tonen aan dat opvoedgedrag een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van zelfregulatie. Deze studie heeft de samenhang onderzocht tussen moederlijke warmte en structuur en de zelfregulatie van kinderen in de leeftijd van 36 maanden. De data is verworven middels vragenlijsten ingevuld door 82 moeders met een kind in de leeftijd van 36 maanden oud. Uit de resultaten blijkt dat naarmate moeders meer structuur bieden, kinderen verder zijn in de ontwikkeling van zelfregulatie. Het effect van moederlijke warmte op zelfregulatie blijkt niet significant. Ook blijkt er geen sprake te zijn van een significant interactie effect tussen de opvoedgedragingen. De resultaten benadrukken de noodzaak van vervolgonderzoek naar de rol van moederlijke structuur in de ontwikkeling van regulatievaardigheden bij het jonge kind.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19993
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo