Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVerhoeven, M.
dc.contributor.advisorJong, M. de
dc.contributor.authorRekers, R.
dc.contributor.authorBaardwijk, T.I.G. van
dc.date.accessioned2015-05-01T17:03:28Z
dc.date.available2015-05-01T17:03:28Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19993
dc.description.abstractVoor een jong kind is de ontwikkeling van zelfregulatie van groot belang. Kinderen met een verstoorde regulatieontwikkeling vertonen vaak probleemgedrag. Meerdere studies tonen aan dat opvoedgedrag een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van zelfregulatie. Deze studie heeft de samenhang onderzocht tussen moederlijke warmte en structuur en de zelfregulatie van kinderen in de leeftijd van 36 maanden. De data is verworven middels vragenlijsten ingevuld door 82 moeders met een kind in de leeftijd van 36 maanden oud. Uit de resultaten blijkt dat naarmate moeders meer structuur bieden, kinderen verder zijn in de ontwikkeling van zelfregulatie. Het effect van moederlijke warmte op zelfregulatie blijkt niet significant. Ook blijkt er geen sprake te zijn van een significant interactie effect tussen de opvoedgedragingen. De resultaten benadrukken de noodzaak van vervolgonderzoek naar de rol van moederlijke structuur in de ontwikkeling van regulatievaardigheden bij het jonge kind.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent537477
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleZelfregulatie bij het jonge kind: de rol van moederlijke warmte en gestructureerd opvoedgedrag
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOpvoedgedrag; moeder; structurerend opvoedgedrag; moederlijke warmte; ontwikkeling van zelfregulatie; 36 maanden oud; jong kind.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record