dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Verhoeven, M. | |
dc.contributor.advisor | Jong, M. de | |
dc.contributor.author | Rekers, R. | |
dc.contributor.author | Baardwijk, T.I.G. van | |
dc.date.accessioned | 2015-05-01T17:03:28Z | |
dc.date.available | 2015-05-01T17:03:28Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19993 | |
dc.description.abstract | Voor een jong kind is de ontwikkeling van zelfregulatie van groot belang. Kinderen met een verstoorde regulatieontwikkeling vertonen vaak probleemgedrag. Meerdere studies tonen aan dat opvoedgedrag een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van zelfregulatie. Deze studie heeft de samenhang onderzocht tussen moederlijke warmte en structuur en de zelfregulatie van kinderen in de leeftijd van 36 maanden. De data is verworven middels vragenlijsten ingevuld door 82 moeders met een kind in de leeftijd van 36 maanden oud. Uit de resultaten blijkt dat naarmate moeders meer structuur bieden, kinderen verder zijn in de ontwikkeling van zelfregulatie. Het effect van moederlijke warmte op zelfregulatie blijkt niet significant. Ook blijkt er geen sprake te zijn van een significant interactie effect tussen de opvoedgedragingen. De resultaten benadrukken de noodzaak van vervolgonderzoek naar de rol van moederlijke structuur in de ontwikkeling van regulatievaardigheden bij het jonge kind. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 537477 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Zelfregulatie bij het jonge kind: de rol van moederlijke warmte en gestructureerd opvoedgedrag | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Opvoedgedrag; moeder; structurerend opvoedgedrag; moederlijke warmte; ontwikkeling van zelfregulatie; 36 maanden oud; jong kind. | |
dc.subject.courseuu | Orthopedagogiek | |