Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSnel, M.
dc.contributor.advisorPrins, F.J.
dc.contributor.authorHeuvelmans, S.E.
dc.contributor.authorVries, R. de
dc.date.accessioned2015-05-01T17:03:07Z
dc.date.available2015-05-01T17:03:07Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19965
dc.description.abstractDoor de digitalisering van de maatschappij wordt getwijfeld aan het nut van schrijfonderwijs. Uit literatuuronderzoek is echter gebleken dat goede handschriftontwikkeling een positieve invloed heeft op academische prestaties. In dit onderzoek is gekeken naar de leesbaarheid van het handschrift van de leerlingen van OBS de Klim, het verband tussen schrijfonderwijs en leesbaarheid en de visie van de leerkrachten omtrent technologische middelen. Een schrijftest heeft uitgewezen dat 59% van de leerlingen een onvoldoende leesbaar handschrift heeft. Uit observaties en interviews is gebleken dat de leerkrachten veel onduidelijkheid ervaren over de invulling van het schrijfonderwijs, omdat hiervoor geen doorgaande leerlijn bepaald is. Bovendien wordt nog weinig gebruik gemaakt van technologie, omdat een duidelijke visie ontbreekt. Daarnaast vertonen veel technologische middelen mankementen. Met een duidelijke leerlijn in het curriculum en een uitgewerkte visie kan toegewerkt worden naar een leesbaar handschrift voor alle leerlingen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent595243
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen leesbaar handschrift, effectief schrijfonderwijs en de opkomst van technologische middelen op OBS de Klim
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsleesbaarheid; schrijfcriteria; handschriftontwikkeling; instructie; schrijfonderwijs; technologie; basisonderwijs; OBS de Klim
dc.subject.courseuuAcademische lerarenopleiding primair onderwijs


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record