Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHendrickx, M.
dc.contributor.authorLee, L.A.H. van der
dc.contributor.authorJonker, J.M.
dc.date.accessioned2015-05-01T17:03:06Z
dc.date.available2015-05-01T17:03:06Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19963
dc.description.abstractSinds februari 2006 zijn ‘actief burgerschap en sociale integratie’ opgenomen in de kerndoelen van het onderwijs. In het kader hiervan werd in dit onderzoek onderzocht of het nuttig is om leerlingen uit groep 5 te leren debatteren, aangezien verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat discussiëren en debatteren bijdragen aan het stimuleren van actief ofwel democratisch burgerschap. Middels een voormeting werd met behulp van een ontwikkeld observatieformulier de beginsituatie van de 30 deelnemende leerlingen uit twee verschillende klassen aan dit onderzoek gemeten. In de daarop volgende wekelijkse trainingen kregen deze leerlingen gedurende een periode van tien weken debatteervaardigheden aangeleerd. Na deze tien weken werd middels een nameting aangetoond dat de leerlingen significant waren gegroeid op hun debatteervaardigheden, (t (29) = 5.35, p < .01, d = .98), welke werden ingedeeld in gespreksvaardigheden (t (29) = 3.53, p = .01, d = .64) en luistervaardigheden (t (29) = 3.18, p < .01, d = .58). Binnen de gespreksvaardigheden is vooruitgang geboekt op de deelvaardigheden mening geven en presenteren, maar niet op de deelvaardigheid argumenteren. Uit de resultaten wordt geconcludeerd en geadviseerd dat het om het democratisch burgerschap te bevorderen, zinvol is om in de klas les te geven in debatteren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent526792
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDebatteren in groep 5: het aanleren van debatteervaardigheden om democratisch burgerschap in leerlingen van 8 tot 9 jaar te stimuleren
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsBurgerschap; Democratie; Debatteren; Debatteervaardigheden; Gespreksvaardigheden; Luistervaardigheden; Presenteren; Mening; Argumenteren; Groep 5; Ontwikkeling
dc.subject.courseuuAcademische lerarenopleiding primair onderwijs


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record