Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKool, M
dc.contributor.advisorPrins, F.J.
dc.contributor.authorGraef, M.A.C.A. de
dc.contributor.authorMartens, V.E.
dc.date.accessioned2015-05-01T17:03:05Z
dc.date.available2015-05-01T17:03:05Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19959
dc.description.abstractDit onderzoek beoogt het verkrijgen van kennis die nodig is voor de constructie van een checklist die de rekenwerkgroep van de multiculturele school, de Ariënsschool, als ‘tool’ kan gebruiken bij het kiezen van een nieuwe rekenmethode. De algemene onderwijsvisie van de onderbouwcoördinator, de rekenvisie van de leerkrachten en de wensen van de leerlingen wat betreft het rekenonderwijs vormen hiervoor het uitgangspunt. Daarbij ligt de focus op de traditionele en realistische didactieken in het rekenonderwijs. Daarnaast is het multiculturele karakter van de school een belangrijke factor waar rekening mee wordt gehouden. Om tot een op maat gemaakte checklist te komen die aansluit bij de visie en de kenmerken van de school, worden de volgende methoden gebruikt: een semi-gestructureerd interview bij de onderbouwcoördinator, een enquête voor zowel de leerkrachten als de leerlingen en een groepsinterview voor de leerkrachten. De enquêtes voor zowel de leerkrachten als leerlingen bevatten rekenaspecten van de traditionele en realistische rekendidactiek, waarvan zij dienen aan te geven welke rekenaspecten zij als gewenst zien voor de nieuwe rekenmethode. De resultaten laten zien dat de leerkrachten drieëntwintig rekenaspecten en de leerlingen vier rekenaspecten als gewenst zagen. Om een selectie te maken van de meest belangrijke rekenaspecten, is een groepsinterview afgenomen waarin een ranking werd gemaakt van de rekenaspecten. Uiteindelijk resulteerde dit in een selectie van zeven rekenaspecten die de leerkrachten als belangrijkst achtten. Door de resultaten van de verschillende participanten te combineren en een vertaalslag te maken van aspecten van rekenonderwijs naar aspecten van een rekenmethode is een complete checklist tot stand gekomen waarmee de Ariënsschool een nieuwe rekenmethode kan kiezen die passend is bij de visie en de kenmerken van de school.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent4314257
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen op maat gemaakte checklist voor het kiezen van een nieuwe rekenmethode – De visie en de kenmerken van de Ariënsschool als uitgangspunt
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordschecklist, rekenmethode, traditioneel, realistisch, rekenaspecten, visie.
dc.subject.courseuuAcademische lerarenopleiding primair onderwijs


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record