Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPrins, F.J.
dc.contributor.authorEijsden, M.J. van
dc.contributor.authorVrolijk, J.C.
dc.date.accessioned2015-05-01T17:03:04Z
dc.date.available2015-05-01T17:03:04Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19958
dc.description.abstractIn dit onderzoek zijn vier signaleringsinstrumenten (Sidi-R, Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid, Vragenlijst Beginkenmerken, Surplus-model) voor bovengemiddelde intelligentie bij startende kleuters vergeleken op de kwaliteitseisen betrouwbaarheid, validiteit, aanvaardbaarheid en bruikbaarheid voor gebruik op de St. Dominicusschool. De betrouwbaarheid is gemeten door van verschillende proefafnames door ouders en/of leerkrachten het percentage overeenstemming en de Cohen’s Kappa te berekenen. De validiteit, aanvaardbaarheid en bruikbaarheid zijn beoordeeld met behulp van een rubric. Daarnaast is de bruikbaarheid ook gemeten met behulp van vragenlijsten voor de deelnemers. Uit dit onderzoek bleek dat alle instrumenten, behalve het DHH, geschikt zijn. Bij elk instrument moet echter een aantal interventies uitgevoerd worden door de school, om het instrument optimaal te laten aansluiten bij de praktijk. Hierbij ligt de Vragenlijst Beginkenmerken het meest voor de hand, gezien de hoge validiteit en de hoge waardering door de deelnemers.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent452579
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSignaleringsinstrumenten voor bovengemiddelde intelligentie bij startende kleuters
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSignaleren, intelligentie, Sidi-R, Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid, Vragenlijst Beginkenmerken, Surplus-model, kleuters
dc.subject.courseuuAcademische lerarenopleiding primair onderwijs


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record