Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKool, M.
dc.contributor.advisorSol, Y.
dc.contributor.authorDekker, E.
dc.contributor.authorRehorst, E.
dc.date.accessioned2015-05-01T17:02:58Z
dc.date.available2015-05-01T17:02:58Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19943
dc.description.abstractOnderzocht werd welk diagnose-instrument voor hoogbegaafdheid, het SiDi 3 Protocol, het Digitaal handelingsprotocol Hoogbegaafdheid of (Hoog)Begaafdheid In-Zicht, het meest geschikt is voor OBS Vleuterweide middels een non-experimenteel, vergelijkend onderzoek. Hiertoe werden drie kwaliteitsaspecten onderscheiden, te weten validiteit, bruikbaarheid en betrouwbaarheid. Aangaande validiteit werd middels een scoringstabel bestaande uit kenmerken van hoogbegaafdheid onderzocht in hoeverre de diagnose-instrumenten deze kenmerken toetsen. Tevens werd kwalitatief beschreven in hoeverre de negatieve kenmerken van onderpresteren en de toepassing van een leertest opgenomen waren in de diagnose-instrumenten. Nadat aangaande bruikbaarheid middels een matrix met theoretische uitgangspunten de bruikbaarheid van de diagnose-instrumenten was onderzocht werd door de werkgroep hoogbegaafdheid aan de hand van een vragenlijst met Likert-schaal mondeling een oordeel gevormd over de bijbehorende praktische mogelijkheden van de school. De betrouwbaarheid werd onderzocht middels een proefafname van ieder diagnose-instrument bij twee duoleerkrachten en twee ouders van één leerling waarna de Intraclass Correlation Coëfficiënt berekend werd. (Hoog)Begaafdheid In-Zicht werd het meest valide en betrouwbaar bevonden met een afwijking van gemiddeld 5.0% van een gewenste evenredige verdeling van 33.3% met betrekking tot validiteit en een voldoende mate van overeenstemming in zowel de leerkrachtvragenlijst als de oudervragenlijst, ICC=.61, respectievelijk ICC=.63. Aangaande onderpresteerders werd geen verschil tussen de diagnose-instrumenten gevonden. Het SiDi 3 Protocol werd de hoogste score, twaalf van de zestien punten, op de theoretische uitgangspunten van het kwaliteitsaspect bruikbaarheid toegekend en had de meeste aansluiting bij de praktische mogelijkheden. Het werd aan OBS Vleuterweide overgelaten om een keuze te maken afhankelijk van op welk kwaliteitsaspect zij het zwaartepunt legt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent714933
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBeoordeling van Diagnose-instrumenten Hoogbegaafdheid voor OBS Vleuterweide
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsHoogbegaafdheid, onderpresteerders, SiDi 3 Protocol, (Hoog)Begaafdheid In-Zicht, Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid, psychometrische eigenschappen
dc.subject.courseuuAcademische lerarenopleiding primair onderwijs


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record