View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Mate waarin Kinderen met een Zwak Verbaal Werkgeheugen Profiteren van een Interventie Gericht op Voorbereidende Rekenvaardigheid

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Klein, NA-3676544.pdf (176.2Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Klein, N.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Interventie in een vroeg stadium, gericht op voorbereidende rekenvaardigheid, kan ertoe leiden dat kinderen met zwakke rekenvaardigheden de rekenachterstand inhalen, waardoor ze voldoende rekenbasiskennis hebben voor het begin van groep 3. Uit onderzoek is een verband gebleken tussen verbaal werkgeheugen en rekenvaardigheid en daarom is er in dit longitudinale onderzoek onderzocht of de interventie-effecten beklijven voor kinderen met een zwak werkgeheugen. Daarnaast is er onderzocht of kinderen met een zwak verbaal werkgeheugen in de interventiegroep een grotere stijging op rekenvaardigheid laten zien dan kinderen met een zwak verbaal werkgeheugen in de controlegroep. De populatie bestond uit 191 kinderen van 27 verschillende scholen in Nederland in de leeftijd van 3 tot 5 jaar en zijn gevolgd tot de leeftijd van 6 tot 8 jaar. De interventiegroep kreeg ‘Op weg naar rekenen’ aangeboden en de controlegroep volgde systematisch het reguliere programma volgens de rekenmethode. Om de Rekenvaardigheid te meten zijn de Utrechtse Getalbegrip Toets - Revised (UGT-R) en diverse Cito toetsen Rekenen- wiskunde afgenomen. Het verbale werkgeheugen werd gemeten met behulp van de Automated Working Memory Assessment (AWMA). Uit de resultaten blijkt dat interventie tijdens de kleuterperiode leidt tot betere prestaties op de rekenvaardigheid voor zowel kinderen met een normaal als zwak verbaal werkgeheugen tot eind groep drie. Daarna nemen de interventie-effecten af . De kinderen met zowel een normaal als zwak verbaal werkgeheugen laten nog wel een toename zien in de rekenvaardigheidsscores maar dit geldt ook voor de kinderen die geen interventie hebben gehad.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19864
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo