Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLuit, H. van
dc.contributor.advisorFriso-van den Bosch, I.
dc.contributor.authorKlein, N.A.
dc.date.accessioned2015-05-01T17:02:01Z
dc.date.available2015-05-01T17:02:01Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19864
dc.description.abstractInterventie in een vroeg stadium, gericht op voorbereidende rekenvaardigheid, kan ertoe leiden dat kinderen met zwakke rekenvaardigheden de rekenachterstand inhalen, waardoor ze voldoende rekenbasiskennis hebben voor het begin van groep 3. Uit onderzoek is een verband gebleken tussen verbaal werkgeheugen en rekenvaardigheid en daarom is er in dit longitudinale onderzoek onderzocht of de interventie-effecten beklijven voor kinderen met een zwak werkgeheugen. Daarnaast is er onderzocht of kinderen met een zwak verbaal werkgeheugen in de interventiegroep een grotere stijging op rekenvaardigheid laten zien dan kinderen met een zwak verbaal werkgeheugen in de controlegroep. De populatie bestond uit 191 kinderen van 27 verschillende scholen in Nederland in de leeftijd van 3 tot 5 jaar en zijn gevolgd tot de leeftijd van 6 tot 8 jaar. De interventiegroep kreeg ‘Op weg naar rekenen’ aangeboden en de controlegroep volgde systematisch het reguliere programma volgens de rekenmethode. Om de Rekenvaardigheid te meten zijn de Utrechtse Getalbegrip Toets - Revised (UGT-R) en diverse Cito toetsen Rekenen- wiskunde afgenomen. Het verbale werkgeheugen werd gemeten met behulp van de Automated Working Memory Assessment (AWMA). Uit de resultaten blijkt dat interventie tijdens de kleuterperiode leidt tot betere prestaties op de rekenvaardigheid voor zowel kinderen met een normaal als zwak verbaal werkgeheugen tot eind groep drie. Daarna nemen de interventie-effecten af . De kinderen met zowel een normaal als zwak verbaal werkgeheugen laten nog wel een toename zien in de rekenvaardigheidsscores maar dit geldt ook voor de kinderen die geen interventie hebben gehad.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent180444
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Mate waarin Kinderen met een Zwak Verbaal Werkgeheugen Profiteren van een Interventie Gericht op Voorbereidende Rekenvaardigheid
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVoorbereidende rekenvaardigheid; verbaal werkgeheugen; UGT-R; Cito Rekenen- wiskunde; AWMA
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record