View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Interpersoonlijke complementariteit in docent-leerling interacties bij danslessen klassiek ballet

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Burgt, van der 3997820.pdf (411.9Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Burgt, F. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is nagegaan in hoeverre de docent-leerling interacties bij klassiek balletlessen complementair zijn. Een gewenste docent-leerling relatie is een relatie met een positieve invloed op de motivatie, het welbevinden en de leerprestaties van leerlingen. Van relaties die complementair zijn wordt verondersteld dat deze bijdragen aan een gewenste docent-leerling relatie. Bestaand onderzoek naar klassiek balletlessen doen vermoeden dat er mogelijk sprake is van een ongewenste docent-leerling relatie. Dit was aanleiding voor onderzoek naar de mate van complementariteit in docent-leerling interacties bij klassiek balletlessen. Aan dit onderzoek hebben vijf docenten en 83 leerlingen deelgenomen. Met de Vragenlijst Interpersoonlijk Leraarsgedrag (VIL) is de perceptie van de leerling op het docentgedrag in kaart gebracht. Alle docenten zijn in het rechter boven kwadrant gepositioneerd in de interpersoonlijke cirkel en scoren in hogere mate op Invloed en op Nabijheid. Met een Joystickmethode is de interpersoonlijke complementariteit van docent- leerling interacties tijdens danslessen beoordeeld aan de hand van real-time observaties. Bij slechts vier klassen zijn complementaire interacties gevonden bij een van de twee lesdelen. Opvallend is dat leerlingen gedurende het uitvoeren van oefeningen nauwelijks op onvriendelijk of dominant docentengedrag reageren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19831
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo