Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPennings, H.
dc.contributor.advisorWubbels, T.
dc.contributor.authorBurgt, F. van der
dc.date.accessioned2015-05-01T17:01:38Z
dc.date.available2015-05-01T17:01:38Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19831
dc.description.abstractIn dit onderzoek is nagegaan in hoeverre de docent-leerling interacties bij klassiek balletlessen complementair zijn. Een gewenste docent-leerling relatie is een relatie met een positieve invloed op de motivatie, het welbevinden en de leerprestaties van leerlingen. Van relaties die complementair zijn wordt verondersteld dat deze bijdragen aan een gewenste docent-leerling relatie. Bestaand onderzoek naar klassiek balletlessen doen vermoeden dat er mogelijk sprake is van een ongewenste docent-leerling relatie. Dit was aanleiding voor onderzoek naar de mate van complementariteit in docent-leerling interacties bij klassiek balletlessen. Aan dit onderzoek hebben vijf docenten en 83 leerlingen deelgenomen. Met de Vragenlijst Interpersoonlijk Leraarsgedrag (VIL) is de perceptie van de leerling op het docentgedrag in kaart gebracht. Alle docenten zijn in het rechter boven kwadrant gepositioneerd in de interpersoonlijke cirkel en scoren in hogere mate op Invloed en op Nabijheid. Met een Joystickmethode is de interpersoonlijke complementariteit van docent- leerling interacties tijdens danslessen beoordeeld aan de hand van real-time observaties. Bij slechts vier klassen zijn complementaire interacties gevonden bij een van de twee lesdelen. Opvallend is dat leerlingen gedurende het uitvoeren van oefeningen nauwelijks op onvriendelijk of dominant docentengedrag reageren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent421789
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleInterpersoonlijke complementariteit in docent-leerling interacties bij danslessen klassiek ballet
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDocent-leerling relatie; interpersoonlijke theorie; klassiek ballet; complementariteit; VIL; Joystickmethode
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record